Gode råvarer til restauranter

Jeg har drevet min lille nicheforretning i snart otte år nu, og det går rigtig godt. Det er jeg stolt af, og det er jeg taknemmelig over. Men det har ikke altid gået, som det går nu. Faktisk tog det hele for alvor fart for tre år siden, da min mentor slog i bordet og fik mig til at indføre noget, der siden har fået min forretning til lige nøjagtigt at fordoble sit overskud. Og dette “noget” var såmænd noget så basalt som telefonpasning!

Restauranter ringer – én gang

Mine kunder er primært restauranter i den bedre ende, der er glade for og afhængige af sublime råvarer. Og de bestiller alt fra oste over frugter til kød, specialiteter og krydderier hos mig. Jeg leverer selv – eller rettere: Jeg eller en af mine medarbejdere leverer. Vi kan ikke sende med transportfirmaer, da feedback fra kokken er så vigtigt for os. Vi skal simpelthen have følingen med køkkenet for at kunne levere det, vi er kendte for: Det bedste i råvarer.

De bestiller online – nogle af dem. Resten ringer deres bestillinger ind – og mange af dem, der har bestilt online ringer alligevel bagefter med supplerende ordrer. Og da jeg ikke er den eneste i området, der leverer den slags varer, og da restauranter generelt ikke er særligt loyale, er der en gylden regel: De ringer én gang, og bliver deres opkald ikke besvaret, ringer de til en anden.

Fra OK til fantastisk på en måned

Da jeg fik indført servicen med at et callcenter passer vores to indgående linjer, når vi ikke er på kontoret, skete der noget nærmest utroligt! I løbet af bare én måned fik jeg tæt på fordoblet antallet af kunder – uden overhovedet at gøre andet. Det betød, at jeg måtte ansætte yderligere to mennesker, men det er jo kun positivt, ikke?

Det eneste negative i denne historie er, at jeg nogle gange tænker over, hvor mange penge jeg har tabt på IKKE at have telefonpasning udliciteret i de første fire til fem år…

Disclaimer
Udgivet i Mad

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *